20 نکته آپارتمان نشيني


 






 
ساکنين قسمت هاي اختصاصي مجتمع ها موظفند جهت رعايت حسن همجواري، بعضي بايدها و نبايدها را مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل کنند. رعايت آنها توسط آپارتمان نشين ها موجب مي شود که از بروز اختلاف ها و تنش هاي گوناگون جلوگيري شود. بنابراين براي آگاهي بيشتر شهروندان موارد زير توصيه مي شود:
1- ايجاد سر و صداي غيرمتعارف از ساعت يک تا چهار بعدازظهر و 9 شب تا 9 صبح روز بعد ممنوع است. صداي راديو، تلويزيون و ديگر وسايل پخش موسيقي نيز در ساعت فوق بايد فقط در داخل آپارتمان محل استقرار آنها قابل شنيدن باشد.
2- هرگونه کاري به خصوص کارهاي ساختماني که ايجاد صداي ناهنجار مي کند، بايد با هماهنگي مديريت ساختمان فقط در ساعت 8 و 30 دقيقه تا 13 و 30 دقيقه و همچنين 15 و 30 دقيقه تا 18 و 30 دقيقه روزهاي غيرتعطيل انجام پذيرد.
3- هرگونه تغيير در نما، سردر يا بالکن هاي اختصاصي ممنوع است مگر با توافق اکثريت مالکين.
4- ساکنين هر واحد مسؤول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگي لوله هاي فاضلاب، سر رفتن آب وان يا سينک هستند.
5- تعميرات و تغييرات داخلي و خارجي که موجب صدمه به اسکلت ساختمان مي شود به هيچ وجه مجاز نيست.
6- هيچ گونه وسايل شخصي نبايد بيرون از پنجره در پاگردهاي عمومي، پاسيو، جلوي درب ورودي آپارتمان، در محوطه و پارکينگ قرار داده شود به خصوص ساکنين طبقه همکف که معمولاً فقط راه به پاسيو دارند.
7- نگهداري حيوانات در قسمت هاي مشترک مانند پاسيو، هال، بالکن، تراس و محوطه ممنوع است، اگرچه استفاده از آن محض يک يا چند واحد باشد.
8- مديران ساختمان بايد کنترل فيوزهاي داخلي آپارتمان ها و وضعيت تابلوهاي برق داخل واحدها را حداقل يک بار در سال مورد بازديد قرار دهند. بارها مشاهده شده که فيوزهاي داخلي دستکاري شده اند. در نتيجه هنگام افزايش بار الکتريکي جريان برق قطع نمي شود و آتش سوزي، جان و مال کليه ساکنين را در معرض خطر قرار مي دهد.
9- مسدود کردن راه ديگر ساکنان ممنوع است. همچنين نمي توان مانع استفاده از قسمت هاي مشترک توسط ساير ساکنين شد مگر آن که رفت و آمد يا استفاده از آن قسمت مستلزم عبور از ملک اختصاصي باشد.
10- هيچ گونه وسايل شخصي نبايد بيرون از پنجره در پاگردهاي عمومي، پاسيو، جلوي درب ورودي آپارتمان و محوطه پارکينگ قرار داده شود.
11- مواد آتش زا نبايد در داخل آپارتمان نگهداري شوند بلکه با اجازه و اطلاع مديريت بايد در انبار قرار گيرند.
12- انبار آپارتمان مختص وسايل شخصي ساکنين است. استفاده تجاري و اجاره آن به ديگران ممنوع مي باشد مگر با اجازه ساکنين مجتمع و با اطلاع مديريت.
13- هرگونه دستکاري تجهيزات مشترک بدون اطلاع مديريت ساختمان ممنوع مي باشد.
14- در مجتمع هاي فاقد نگهبان، باز و بسته کردن درب ورودي محوطه يا ساختمان توسط آيفون بايد به وسيله افراد بالغ، پس از شناسايي انجام پذيرد.
15- بازي کردن بچه ها در قسمت هاي مشترک در صورت تأييد هيأت مديره فقط در ساعت هاي تعيين شده و در محل هاي مقرر مجاز مي باشد.
16- مراسم آييني، جشن و سوگواري مي بايست با اجازه مديريت و پس از اطلاع به همسايه ها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود. در صورت عدم وجود اين سالن، در داخل آپارتمان و با حداقل سر و صدا انجام گيرد. از نصب بلندگو و چادر خودداري شود.
17- مراسم بدرقه و خداحافظي بايد در داخل آپارتمان( نه در راه پله يا هال عمومي) انجام شود. از مهمان ها نيز درخواست شود حين عبور از راه پله و محل هاي مشترک رعايت آرامش ديگران را کرده و از دويدن بچه ها و ايجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.
18- اتومبيل، موتور سيکلت يا دوچرخه ساکنين بايد فقط در محل هاي از پيش تعيين شده پارک شوند. ورود هرگونه وسيله نقليه مهمان، شستشو، تعمير و تعويض روغن وسايل نقليه در داخل مجتمع ممنوع است.
19- در مجتمع هاي فاقد نگهبان درهاي ورودي به مجتمع بايد پس از ورود يا خروج از ساعت 22 به بعد قفل شوند. کليد ورودي به مجتمع پارکينگ و تراس نبايد به غير از ساکنين مجتمع داده شود.
20- رعايت شئون اسلامي در بخش هاي مشترک الزامي است و حضور آقايان با پيژامه و زيرپيراهن در خارج از بخش اختصاصي ممنوع است.
منبع: کوچه ما، شماره 10.